ŚLADY ŚWIADCZĄCE O NIEORYGINALNOŚCI OZNACZEŃ IDENTYFIKACYJNYCH

Kazimierz

Well-known member
Członek ekipy
Podstawą do podejrzewania nieoryginalności oznaczeń identyfikacyjnych pojazdów są:
a) odmienności w wyglądzie znaków:
— różnice w wielkości i kroju znaków występujących w oznaczeniu,
— różnice w głębokości znaków,
— różnice w głębokości elementów jednego znaku,
— nierównomierne rozmieszczenie poszczególnych znaków, np. różne odległości między
znakami, przesunięcia w pionie, przekrzywione znaki,
— w wypadku oznaczenia wykonanego techniką nabicia punktowego — nierównomierne
rozmieszczenie punktów tworzących znak lub brak punktów w określonym miejscu;
b) ślady wskazujące na ingerencję w podłoże pola numerowego, np. na polach nume-
rowych silników ślady szlifowania powierzchni, inny kształt pola numerowego lub
sposób obróbki jego powierzchni;
c) różnice w barwie, warstwach, grubości i sposobie utwardzenia lakieru pokrywającego
element zawierający oznaczenie identyfikacyjne
d) widoczne w pobliżu pola numerowego spawy lub ślady świadczące o dokonanych
„pracach” blacharskich;
e) ślady wskazujące na przeprowadzenie tzw. zabiegów maskujących;
f) brak tabliczki znamionowej lub obecność śladów świadczących o jej przekładaniu;
przerobieniu lub podrobieniu.
Niestety, ze względu na zaawansowaną technikę przestępczą ujawnienie wymienionych
śladów jest trudne oraz wymaga zastosowania odpowiednich środków i sprzętu techniki
kryminalistycznej.
W celu upowszechnienia wiedzy o wzorcach oznaczeń identyfikacyjnych pojazdów
w Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji została opracowana komputerowa
baza danych o numerach VIN. Program zawiera informacje o umiejscowieniu oznaczeń
identyfikacyjnych, ich wyglądzie, a także danych zakodowanych w numerze.
Innym narzędziem pozwalającym skutecznie zwalczać przestępczość samochodową
jest komputerowy system ewidencji pojazdów SEP zawierający informacje o podzespołach
zamontowanych w pojazdach wytwarzanych w Polsce. System umożliwia identyfikację po-
jazdu na podstawie archiwizowanych oznaczeń części42. Dane o oznaczeniach podzespołów
są udostępniane po przesłaniu wniosku o sprawdzenie do Centralnego Laboratorium
Kryminalistycznego Policji.
W 2009 r. polska Policja zaproponowała utworzenie Europejskiego Zintegrowanego Sy-
stemu Baz Danych Oznaczeń Identyfikacyjnych Pojazdów wraz z forum dyskusyjnym. W ra-
mach projektu założono opracowanie interaktywnego programu zawierającego wszelkie
informacje o oznaczeniach identyfikacyjnych pojazdów oraz narzędzia informatycznego
pozwalającego na porównanie kwestionowanych oznaczeń z fabrycznymi (wzorcami).
System baz danych i forum będą przeznaczone dla policyjnych i sądowych specjalistów
oraz ekspertów zajmujących się badaniem oznaczeń identyfikacyjnych pojazdów w ramach
postępowań prowadzonych przez organy ścigania i wymiaru sprawiedliwości na teranie
państw członkowskich Unii Europejskiej43. Przedstawiony projekt jest realizowany przez
CLKP i finansowany ze środków unijnych.
 
Powrót
Góra