SPOSOBY FAŁSZOWANIA OZNACZEŃ IDENTYFIKACYJNYCH POJAZDÓW

Kazimierz

Well-known member
Członek ekipy
Przestępcy wypracowali wiele sposobów fałszowania oznaczeń identyfikacyjnych skradzio-
nych pojazdów. Do najczęściej stosowanych metod fałszerskich są zaliczane41:
1. Wycięcie oznaczeń identyfikacyjnych (tzw. przeszczep lub wstawka). Metoda ta polega
na wycięciu fragmentu blachy karoserii (ramy — w zależności od rodzaju konstrukcji) pojazdu
z polem numerowym, na którym znajduje się oryginalny numer i wstawieniu w to miejsce od
powiedniego fragmentu z nowym numerem. Wymiana oznaczenia może polegać na wycięciu
całego pola numerowego bądź jego części lub wymianie całego elementu zawierającego ozna-
czenie. Nowy numer najczęściej pochodzi z powypadkowego pojazdu, który sprawcy nabywają
legalnie (wraz z oryginalnymi dokumentami potrzebnymi do późniejszej rejestracji).
2. Zakrycie oryginalnych oznaczeń. Metoda ta polega na przesłonięciu pola numerowego
warstwą materiału, np. szpachli, cyny lub blachą i wykonaniu na ich powierzchni nowego
oznaczenia. „Nakładkę” może stanowić pole numerowe wycięte z innego pojazdu.
3. Zeszlifowanie pierwotnych oznaczeń. Działanie sprawców polega na usunięciu ca-
łego oznaczenia lub jego fragmentu i naniesieniu nowych znaków. W ten sposób często są
fałszowane oznaczenia umieszczane na nadlewach bloków silników, skrzyń biegów.
4. Termiczne usunięcie oznaczeń poprzez rozgrzanie palnikiem lub ich zaspawanie.
5. Przerobienie znaków. Sprawcy, wykorzystując podobieństwo fragmentów znaków,
dokonują przerobienia cyfr na inne cyfry np. „5, 0” na „6”, „1” na „4” lub litery. W po-
jazdach ciężarowych często jest przerabiany znak roku produkcji. Zabieg „odmłodzenia”
umożliwia rejestrację starszych pojazdów.
 
Powrót
Góra