ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI

Kazimierz

Well-known member
Członek ekipy
Dla wszystkich służb wzywanych na miejsce zdarzenia istotną rolę odgrywają informacje
przekazywane przez osoby powiadamiające. Wiele czynników: zdenerwowanie, cierpienie,
panika lub przerażenie może wpływać na zakres przekazywanych informacji. Dyżurni przyj-
mują zawiadomienia od: osób chcących współpracować i nieść pomoc, osób pragnących
pozostać anonimowymi i przekazujących na ogół szczątkowe dane oraz od ludzi, którzy
zawiadomienie traktują jako żart. Zagrożenia związane z fałszywymi alarmami o podłożeniu
bomb w szpitalach, szkołach lub innych budynkach publicznych powodują, że służby
przyjmujące zawiadomienia starają się zidentyfikować zawiadamiającego (np. edycja nu-
meru aparatu telefonicznego, z którego jest prowadzona rozmowa, rejestracja rozmowy).
Sprawcy takich „żartów” ponoszą odpowiedzialność karną22.
Informacja, która jest podstawą podjęcia działań przez służby ścigania, musi być do-
stateczna i wiarygodna — uzasadniać przynajmniej podejrzenie, że do zdarzenia doszło
lub popełniono przestępstwo. Jeżeli uzyskane wstępnie informacje nie dają podstawy do
rozpoczęcia akcji, ale wskazują jednocześnie na potrzebę i celowość uzupełnienia uzyska-
nych już danych, wymagane jest przeprowadzenie tzw. czynności sprawdzających. Bada się
wówczas, czy zdarzenie, o którym informacje doszły do wiadomości służb ratunkowych lub
organów ścigania, rzeczywiście miało miejsce oraz czy nosi ono znamiona przestępstwa.
Istotne dla policji i służb ratunkowych informacje można zawrzeć w odpowiedziach na
następujące pytania:
— Co się zdarzyło? Określenie rodzaju zdarzenia, nawet za pomocą kilku słów (np.
„wypadek drogowy”, „bójka”, „pożar”), jest bardzo ważne, ponieważ — w zależności
od rodzaju zdarzenia — działania policji i służb ratunkowych są prowadzone według
określonych algorytmów (scenariuszy, które gwarantują skuteczność interwencji).
Różny charakter zdarzenia wymaga zaangażowania określonych sił, a także zabrania
i użycia odpowiedniego, specjalistycznego sprzętu.
— Gdzie miało miejsce zdarzenie? Określenie obszaru, jego położenia (lokalizacji) po-
zwala na szybki dojazd służb. Dynamiczny charakter zdarzeń, specyficzne, zmienne
warunki i towarzyszące im zagrożenia powodują uruchomienie procesu, którego
skutki między innymi zależą od szybkości reakcji i sprawności organizacyjnej operu-
jących służb.
— Jakie skutki spowodowało zdarzenie? Określenie liczby osób uczestniczących (zagro-
żonych niebezpieczeństwem utraty życia lub zdrowia) oraz rodzaju i wielkości mienia,
które może zostać utracone, daje wyobrażenie o powadze zdarzenia.
— Kiedy doszło do zdarzenia? Ustalenie czasu, w jakim doszło do zdarzenia, jest istotne,
gdyż warunkuje konieczność podjęcia określonych działań oraz — w wypadkach kilku
jednoczesnych zawiadomień — pozwala nadać priorytet określonym interwencjom.
— W jakich okolicznościach doszło do zdarzenia? Istotne są informacje o tym, co spo-
wodowało zdarzenie, w jakich warunkach do niego doszło, jaki miało przebieg i jak
rozwija się sytuacja na miejscu zdarzenia.
— Kto uczestniczy w zdarzeniu? Dane osób, które znajdują się lub znajdowały się
na miejscu zdarzenia oraz ich związek ze zdarzeniem. Szczególnie istotne są dane
o potencjalnych sprawcach, pokrzywdzonych, świadkach, a także samym zawiada-
miającym.
Dyżurny jednostki Policji lub innych służb ratowniczych, który przyjął zawiadomienie
o zdarzeniu, jest zobowiązany nie tylko do pozyskania możliwie szczegółowych informacji,
lecz także do poinstruowania zawiadamiającego, jak ma się zachować do chwili przybycia
wyspecjalizowanych służb23.
 
Powrót
Góra